economie cultuur politiek RSS

Auto kopen in Beijing? Eerst een parkeerplaats

Auto kopen in Beijing? Eerst een parkeerplaats

Bewoners van de Chinese hoofdstad die van plan zijn een auto aan te schaffen, mogen dat binnenkort alleen nog doen als ze over een eigen parkeerplaats beschikken. Met het plan wil de stad Beijing het autobezit verder afremmen.

Rijden is in de drukke straten van Beijing niet gemakkelijk, maar je auto op de plaats van bestemming parkeren is ook best een dingetje. Het stadsbestuur overweegt om een eigen parkeerplek vanaf volgend jaar verplicht te maken. Dat maakte loco-burgemeester Zhang Tingkun bekend.

Het plan is niet zozeer bedoeld om het gebrek aan parkeerplaatsen aan te pakken, hoewel er een groot tekort aan is. Het probleem is echter doorgaans niet dat de bewoners van Beijing niet bij hun huis kunnen parkeren, alswel dat ze niet kunnen parkeren bij de plekken waar ze met hun auto naartoe willen.

 

Wachtlijst

De voorgestelde maatregel zal in de praktijk een rem zetten op het aantal nieuwe auto's in de stad. Beijing heeft al verschillende maatregelen om autobezit en -gebruik te ontmoedigen. Zo is het aantal kentekenplaten dat jaarlijks wordt afgegeven beperkt tot 240.000 per jaar. Zo'n 1,74 miljoen stadsbewoners doen aan die loting mee.

En autobezitters mogen één dag per week -afhankelijk van het laatste getal van hun kenteken- niet in de stad rijden. Op dagen van hevige smog of bij belangrijke evenementen mag zelfs de helft de weg niet op.

 

Een eigen plek

De parkeerdruk leidt tot grote inventiviteit in Chinese steden. Veel onroerendgoedeigenaren stellen een parkeerwacht aan en verhuren de stoep voor hun gebouwen. Wie een sleutel kan regelen van een braakliggend terreintje is weer even onder de pannen. Maar meestal worden auto's gewoon langs de weg neergezet, ook als ze daar gevaarlijk of illegaal staan. Veel automobilisten leggen een blaadje met hun mobiele nummer onder de voorruit; sta je iemand in de weg dan kunnen ze altijd bellen.

Critici zeggen dat het nieuwe plan in de praktijk rijke stadsbewoners bevoordeelt, omdat zij doorgaans in appartementengebouwen met eigen parkeerkelders wonen of het geld hebben een plekje te huren. Naar verwachting zullen de parkeerkosten flink stijgen. Er zijn in Beijing zo'n zes miljoen auto's geregistreerd.

dinsdag 2 juni 2015


Gerelateerde onderwerpen:

Beijing overweegt verkeer te halveren
Beijing zet rem op autobezit; minder nieuwe kentekens
China wacht een miljard autorijders in 2030

Over Blogaap

China-deskundige Fred Sengers publiceert op Blogaap.nl over het nieuws en de belangrijkste ontwikkelingen uit en over China op politiek, economisch en cultureel gebied. 

Hij publiceert en spreekt over China in de media, geeft gastcolleges op hogescholen en universiteiten en is tevens dagvoorzitter en spreker op congressen en seminars. Staat desgevraagd weleens organisaties die met China hebben te maken met raad en daad bij.

Lees verder