economie cultuur politiek RSS

Stimuleringspakket voor China's haperende economie

Stimuleringspakket voor China's haperende economie

De Chinese overheid neemt maatregelen om de consumentenbestedingen aan te jagen. De aankondiging komt op het moment dat Chinese consumenten de hand op de knip houden.

De maatregelen moeten consumenten overtuigen hun yuans te laten rollen door auto's en huishoudelijke apparaten te kopen. Dat zei Ning Jizhe, vice-voorzitter van de nationale ontwikkelings- en hervormingscommissie, donderdag in een interview met staatstelevisiezender CCTV.

Hij gaf weinig details en noemde bovendien geen tijdspad. Ning zei alleen dat de maatregelen nog dit jaar zullen worden genomen. Meestal gebruikt de Chinese overheid belastingvoordeeltjes en subsidies om de consumentenbestedingen te stimuleren.

 

Uitgeven of sparen?

De aankondiging volgt na een serie van slechte economische nieuwsberichten. De winkelverkopen daalden in november naar hun laagste groeicijfer in vijftien jaar (let wel: ze groeien dus nog wel). De industriële productie daalde in december. En woensdag maakte de Chinese associatie van passagiersvoertuigbouwers bekend dat vorig jaar 22,35 miljoen nieuwe auto's zijn verkocht. Het was voor het eerst sinds 1990 dat geen verkooprecord werd gebroken.

De groei van de Chinese economie is al een paar jaar aan het vertragen, deels door maatregelen van de overheid om de economie af te koelen en de wens voor een meer duurzame ontwikkeling. De handelsoorlog maakt de Chinese consument onzeker; hij houdt zijn geld liever even op zak als appeltje voor de dorst. Het Internationaal Monetair Fonds heeft de groeiverwachting voor China naar beneden bijgesteld tot 6,2 procent in 2019.

 

Elektrische auto's

Autoverkopen zijn heel belangrijk voor de Chinese economie; van iedere 10 yuan die de Chinese consument uitgeeft gaan er drie naar de autodealer. De Chinese overheid heeft autobezit sinds 2015 gestimuleerd met een belastingvoordeel. Eind 2017 kwam daaraan een einde toen de overheidsplanners het wel welletjes vonden.

Maar nu keert een autosubsidie dus weer terug, al zal het wel in een andere vorm zijn. Ning suggereerde een belastingvoordeel voor de kopers van elektrische auto's en voor automobilisten op het platteland. Hij zei in het interview dat de jaarlijkse markt voor personenwagens kan groeien tot boven de 30 miljoen stuks. Eerder kondigde de Chinese overheid al aan extra geld te steken in infrastructuurprojecten en de mogelijkheden voor banken te verruimen om krediet te verstrekken. 

donderdag 10 januari 2019


Gerelateerde onderwerpen:

Vijf vragen over handelsbesprekingen China-VS
Twee miljardairs per week erbij, eentje eraf
Q&A: Alain Visser over komst Chinese auto in Europa

Over Blogaap

China-deskundige Fred Sengers publiceert op Blogaap.nl over het nieuws en de belangrijkste ontwikkelingen uit en over China op politiek, economisch en cultureel gebied. 

Hij publiceert en spreekt over China in de media, geeft gastcolleges op hogescholen en universiteiten en is tevens dagvoorzitter en spreker op congressen en seminars. Staat desgevraagd weleens organisaties die met China hebben te maken met raad en daad bij.

Lees verder