economie cultuur politiek RSS

China wil spoortunnel onder Mount Everest

China wil spoortunnel onder Mount Everest

Chinese ingenieurs tekenen aan een spoorlijn die China met Nepal moet verbinden. De route voor dit kunststukje loopt dwars door 's werelds hoogste berg.

Spoorwegconstructeurs zullen in China niet snel zonder werk zitten. Nadat eerder de mogelijkheden van een spoorverbinding door de Himalaya zijn onderzocht, hebben ingenieurs nu de opdracht gekregen een route uit te stippelen.

De spoorlijn moet de Tibetaanse hoofdstad Lhasa met de Nepalese hoofdstad Kathmandu verbinden. Dat zegt de vooraanstaande spoorwegexpert Wang Mengshu, die vaker als eerste details over grote spoorwegprojecten bekend maakt, tegen China Daily. “De spoorlijn zal waarschijnlijk door Qomolangma moeten, dus de arbeiders moeten een aantal hele lange tunnels graven", aldus Wang. Qomolangma is de Tibetaanse aanduiding voor Mount Everest.

 

Over de grens

Tibets hoofdstad Lhasa is nog maar sinds 2006 per spoor bereikbaar. Vorig jaar werd een 250 kilometer lange verbinding tussen Lhasa en Shigatse, de tweede stad in Tibet, in gebruik genomen. Toen kondigde het hoofd van de Tibetaanse spoorwegen al nieuwe railverbindingen aan tot de grens met drie buurlanden: India, Bhutan en Nepal.

Blijkbaar is het denken alweer verder. De Chinese minister van buitenlandse zaken Wang Yi heeft tijdens een bezoek aan Kathmandu in december het doortrekken van de lijn met de Nepalese regering besproken.

 

Concurrentie strijd met India

De banden tussen China en Nepal worden steeds hechter. China betaalt en bouwt dammen, waterkrachtcentrales, een vliegveld en een groot pelgrimagecentrum in Lumbini, de geboorteplaats van Boeddha. Het Chinese toerisme naar Nepal steeg vorig jaar met 20 procent.

China strijdt met India om de gunst van de Nepalese regering en consument. Ook India wil graag de miljardenprojecten in Nepal realiseren. Een spoorlijn zou Nepal eenvoudig toegankelijk maken voor Chinese toeristen en de kostprijs van Made in China drukken.

 

Ecologie

Aanleg van een spoorlijn tussen Lhasa en Kathmandu zou niet alleen een bouwkundige uitdaging zijn, maar brengt ook andere risico's met zich mee. Milieuactivisten en de Internationale Campagne voor Tibet waarschuwen voor de ecologische gevolgen van de aanleg in de ongerepte delen van de Himalaya.

donderdag 9 april 2015

Gerelateerde personen:

Wang Yi

Gerelateerde onderwerpen:

China wil treinverbinding naar India, Bhutan en Nepal
China breidt netwerk snelle treinen verder uit
China investeert 20 miljard in India

Over Blogaap

China-deskundige Fred Sengers publiceert op Blogaap.nl over het nieuws en de belangrijkste ontwikkelingen uit en over China op politiek, economisch en cultureel gebied. 

Hij publiceert en spreekt over China in de media, geeft gastcolleges op hogescholen en universiteiten en is tevens dagvoorzitter en spreker op congressen en seminars. Staat desgevraagd weleens organisaties die met China hebben te maken met raad en daad bij.

Lees verder