economie cultuur politiek RSS

Alibaba wil de Netflix en HBO van China worden

E-commercegigant Alibaba gaat in China tegen betaling online films en tv-series aanbieden. De nieuwe dienst moet over twee maanden al van start.

De nieuwe dienst voor streaming video gaat Tmall Box Office, kortweg TBO, heten. Dat kondigde Alibaba zondag aan tijdens het internationale filmfestival van Shanghai. TBO gaat Chinees en buitenlands aanbod leveren, maar zal ook zelf programma's gaan maken. Chinese klanten kunnen zowel een abonnement nemen, of per film of serie betalen.

De ambities zijn hoog: "Onze missie is om home entertainment opnieuw te definiëren", zei Liu Chunning, hoofd van de digitale entertainment-divisie van Alibaba. "Ons doel is om de HBO en Netflix van China te worden."

 

Onlineconglomeraten

Daarmee betreedt Alibaba een nieuwe, competatieve markt, waarin grote partijen als Tencent, Baidu, Sohu en LeTV al actief zijn. Vorig jaar nam Alibaba een belang van 16,5 procent in de Chinese YouTube-variant Youku en het werkt samen met TCL, Haier en Hisense op het gebied van digitale tv.

Chinese bedrijven in het online-domein ontpoppen zich steeds meer tot conglomeraten die uiteenlopende diensten met elkaar verknopen, zoals e-shopping, financiële producten en entertainment.

maandag 15 juni 2015

Gerelateerde personen:

Jack Ma

Gerelateerde onderwerpen:

Reclamecampagne Alibaba gericht op homoseksuelen
Spectaculaire eerste beursdag voor Alibaba
Monsterverbond Wanda, Tencent en Baidu

Over Blogaap

China-deskundige Fred Sengers publiceert op Blogaap.nl over het nieuws en de belangrijkste ontwikkelingen uit en over China op politiek, economisch en cultureel gebied. 

Hij publiceert en spreekt over China in de media, geeft gastcolleges op hogescholen en universiteiten en is tevens dagvoorzitter en spreker op congressen en seminars. Staat desgevraagd weleens organisaties die met China hebben te maken met raad en daad bij.

Lees verder