economie cultuur politiek RSS

Status China groeit, maar imago is omstreden

Uit een internationale peiling blijkt dat zes op de tien ondervraagden China als wereldmacht beschouwt. Maar China's imago in de wereld is niet louter positief.

Staatskrant Global Times vroeg 14.400 personen in 14 landen naar hun mening over China. Het is voor het eerst dat de krant onderzoek laat doen naar China's imago in het buitenland. Dinsdag bericht de krant er openhartig over onder de kop 'Arrogant of zelfverzekerd?'.

Bijna zestig procent van de ondervraagden is van mening dat China op dit moment als supermacht moet worden beschouwd. Driekwart daarvan meent dat dit op basis van zijn economische positie in de wereld is gerechtvaardigd. Een derde meent dat dit het geval is vanwege de politieke en diplomatieke invloed. En bijna een kwart beschouwt China een supermacht vanwege zijn militaire kracht.

 

Zelfverzekerd en oorlogszuchtig

Als wordt gevraagd naar begrippen die het land het best omschrijven, wordt 'zelfverzekerd' het meest genoemd (30,3 procent), op de voet gevolgd door 'oorlogszuchtig' (29,4 procent) en 'complex' (28,4 procent).

Een kwart noemt 'hard', 'arrogant' en/of 'coöperatief'. Slechts 13,3 procent kiest 'vreedzaam' als goede karakteristiek van het land.

 

Beter een goede buur...

Het is de onderzoekers opgevallen dat in naburige landen negatiever over China wordt gedacht dan in de rest van de wereld. Van de bewoners van buurlanden zegt 25,4 procent dat ze China sympathiek vinden, tegen 36 procent in andere landen.

De inwoners van buurlanden zijn ook sceptischer over China's toekomst en denken relatief vaak dat hun land confrontaties met China zal hebben.

 

Imago past niet bij gewenste zelfbeeld

Waar komt dat beeld vandaan? Global Times vroeg respondenten naar de bron van hun kennis over China. Het blijkt dat internationale media 'zoals CNN en BBC' voor 44,4 procent de belangrijkste kennisbron is. Een iets kleinere groep (39,5 procent) doet zijn kennis op van media in zijn eigen land. Ruim 27 procent kent China van culturele of zakelijke activiteiten. Slechts 12,1 procent zegt dat ze weleens Chinese media raadplegen.

De krant concludeert dan ook dat het logisch is dat mensen soms negatief over China denken. Ze zijn immers afhankelijk van 'vooringenomen media'. Wel steekt Global Times de hand in eigen boezem: Chinese media zijn vaak wel beschikbaar in het buitenland, maar slagen er onvoldoende in belangstelling te wekken.

woensdag 11 december 2013


Gerelateerde onderwerpen:

Enthousiasme Japanse bedrijven voor China bekoelt
'Media moeten publieke opinie beter sturen'
Handboek Toerist voor Chinese wereldreiziger

Over Blogaap

China-deskundige Fred Sengers publiceert op Blogaap.nl over het nieuws en de belangrijkste ontwikkelingen uit en over China op politiek, economisch en cultureel gebied. 

Hij publiceert en spreekt over China in de media, geeft gastcolleges op hogescholen en universiteiten en is tevens dagvoorzitter en spreker op congressen en seminars. Staat desgevraagd weleens organisaties die met China hebben te maken met raad en daad bij.

Lees verder