economie cultuur politiek RSS

Het Rode Vlaggenschip is terug

Lang was hij niet weg te denken als symbool van macht in China: de Hongqi. Maar zijn onverzadigbare honger naar benzine maakte een eind aan de populariteit van de Chinese limousine. Nu is hij terug...

In 1958 kwam hij op de markt, de Hongqi. De naam betekent Rode Vlag, en die functie had hij ook: de auto was bedoeld om te laten zien dat de berijder macht had in China. In 1981 werd de productie gestopt en ondanks een serie pogingen tot comeback leek de tijd voor de Chinese Rolls Royce voorbij. 

Nu is drie op de tien overheidsvoertuigen van buitenlandse makelij. Als je wat voorstelt in het bestuur of in de partij, rij je (of nog beter, laat je je rijden) in een Audi of Toyota.

Maar Hongqi komt opnieuw terug. Autofabrikant FAW steekt 2 miljard yuan (240 miljoen) in de wedergeboorte van het rode vlaggenschip. De auto moet gaan doen waarvoor hij oorspronkelijk bedoeld was: dienen als dienstwagen voor China's leiders. De Franse president Franςois Hollande was het eerste staatshoofd dat met de nieuwe Hongqi L7 door China werd vervoerd (foto). De L7 is verrassend retro vormgegeven voor een auto die moet uitstralen dat China trots kan zijn op zijn moderne producten.

zaterdag 1 juni 2013


Gerelateerde onderwerpen:

China heeft niet teveel auto's, maar te weinig wegen
Autofabrikanten vestigen hoop op China

Over Blogaap

China-deskundige Fred Sengers publiceert op Blogaap.nl over het nieuws en de belangrijkste ontwikkelingen uit en over China op politiek, economisch en cultureel gebied. 

Hij publiceert en spreekt over China in de media, geeft gastcolleges op hogescholen en universiteiten en is tevens dagvoorzitter en spreker op congressen en seminars. Staat desgevraagd weleens organisaties die met China hebben te maken met raad en daad bij.

Lees verder