economie cultuur politiek RSS

China prominenter op WK Voetbal dan ooit tevoren

China prominenter op WK Voetbal dan ooit tevoren

Het nationale voetbalelftal van China is er niet bij op het WK 2018 in Rusland. Maar Chinese merken meer dan ooit.

Als op donderdag 14 juni de teams van Rusland en Saoedi-Arabië aftrappen voor de eerste WK-wedstrijd, zullen de fans in het stadion en tv-kijkers thuis kennis maken met onbekende sponsornamen. Mengniu, Yadea, Hisense, Vivo en Wanda zijn allemaal sponsor van het grootste en bestbekeken voetbaltoernooi ter wereld, maar de namen zeggen veel kijkers waarschijnlijk niets.

Chinese bedrijven grijpen hun kans nu westerse bedrijven zijn afgehaakt na corruptieschandalen bij de wereldvoetbalbond FIFA en de voortdurende ophef over de toewijzing van de WK's van 2018 aan Rusland en 2022 aan Qatar. Onder meer Sony, Johnson & Johnson en Castrol zijn er dit keer niet bij als toernooisponsor.

 

Wereldberoemd in heel China

Chinese bedrijven konden de afgelopen decennia op hun immense thuismarkt uitgroeien tot spelers van wereldformaat, maar dat ze daadwerkelijk uitzwermen over de wereld is pas iets van de laatste jaren. Dit WK biedt Chinese bedrijven de kans om zich voor het eerst te profileren bij een miljardenpubliek. Primair in het voetbalgekke Afrika en Zuid-Amerika, maar ook Europese markten worden vroeg of laat het doelwit van de Chinese expansiedrift.

De Chinese overheid vindt het prima. Ze stimuleert grote bedrijven te groeien in het buitenland. Bovendien komt dankzij de rollende yuans een andere wens binnen handbereik; China zou dolgraag zelf eens een WK organiseren. Naarmate de FIFA afhankelijker wordt van Chinese sponsors nemen de kansen toe. Chinese bedrijven pompen samen 835 miljoen dollar in dit WK; een op iedere drie sponsordollars. En waarom niet? De FIFA zou het prachtig vinden als zij het land met 1,4 miljard inwoners aan het voetballen krijgt.

 

Sponsors op een rij

Maar wie zijn nu die Chinese sponsors van het WK? Wanda Group is waarschijnlijk het bekendst. Dit vastgoedbedrijf verbond zich in 2016 als hoofdsponsor aan wereldvoetbalbond FIFA. Wanda mag zijn naam verbinden aan alle FIFA-competities tot en met het WK voetbal in 2030.

Wanda group is groot geworden met de ontwikkeling van onroerend goed. Vrijwel iedere grote Chinese stad heeft wel een Wanda Plaza met winkels, bioscopen en hotels. De afgelopen jaren richt het bedrijf zich meer op de entertainment-industrie. Tot het concern behoort InFront Media, dat de uitzendrechten van de WK's van 2018 en 2022 verkreeg voor 26 Aziatische landen. Wanda is bovendien sponsor van de Chinese voetbalbond en kocht eerder voor 45 miljoen euro een belang van 20 procent in de Spaanse landskampioen Atlético Madrid.

 

Vivo is een Chinese fabrikant van mobieltjes. Het bedrijf is pas in 2009 opgericht, maar Vivo behoort inmiddels al tot de tien grootste smartphonemakers ter wereld. De mobieltjes van het merk zijn in meer dan honderd landen te koop.

Het bedrijf betaalde 400 miljoen dollar voor een overeenkomst met FIFA om de WK's in 2018, 2022 en de Confederationscup te mogen sponsoren. Er zit een Nederlands kantje aan; Ruud Gullit is samen met de Braziliaan Bebeto het gezicht van de Vivo-campagne tijdens dit WK.

 

Mengniu is een Chinese zuivelfabrikant. Het bedrijf uit Binnen-Mongolië brengt onder verschillende merknamen melk, melkpoeder, yoghurt en ijs op de markt. Het gezicht van de Mengniu-campagne is Lionel Messi. Voetbalfans op het WK zullen het merk snel leren kennen; in de stadions mogen alleen drinkyoghurts en ijsjes van Mengniu worden verkocht.

Yadea maakt zes miljoen elektrische voertuigen per jaar. In eigen land is de driewieler heel bekend als kleine krachtpatser voor ondernemers. Voor de export naar 57 landen zijn de e-scooters het belangrijkst.

De Chinese fabikant van zakelijke herenkleding Diking is er dit jaar ook voor het eerst bij.

Hisense tenslotte is een van de grootste producenten ter wereld van huishoudelijke apparatuur. Het staatsbedrijf is al in 1969 opgericht en produceert tv's, mobieltjes, koelkasten, wasmachines en airconditioners. Het bedrijf is sinds enkele jaren zeer actief op de exportmarkt en verkoopt in 130 landen.

woensdag 6 juni 2018


Gerelateerde onderwerpen:

Q&A: Todd Wijnstekers over Chinees voetbal
Chinese voetbal in twintig jaar naar de top
Wat is de potentie van Chinese wereldmerken?

Over Blogaap

China-deskundige Fred Sengers publiceert op Blogaap.nl over het nieuws en de belangrijkste ontwikkelingen uit en over China op politiek, economisch en cultureel gebied. 

Hij publiceert en spreekt over China in de media, geeft gastcolleges op hogescholen en universiteiten en is tevens dagvoorzitter en spreker op congressen en seminars. Staat desgevraagd weleens organisaties die met China hebben te maken met raad en daad bij.

Lees verder