economie cultuur politiek RSS

Kijktip: CinemAsia 2020

Kijktip: CinemAsia 2020

Ook de dertiende editie van het CinemAsia filmfestival biedt weer een ruim aanbod van speelfilms en documentaires uit China, Hong Kong en Taiwan. Het festival vindt plaats van 4 tot en met 8 maart in Amsterdam.

Balloon (China, 2019): In het paarseizoen draait de Tibetaanse plattelandseconomie om de interactie tussen rammen en ooien. Ondertussen kampen de burgers met hun eigen seksualiteit. Daarom zijn de praktische consequenties voelbaar wanneer twee jongetjes de condooms van hun ouders opblazen: nu heeft de familie geen anticonceptie meer. 

Wanneer de moeder alsnog zwanger wordt van haar vierde, staat haar breekbare familiesysteem op instorten. Het morele dilemma is wat te doen met het ongeboren kind. Kiest ze voor de Chinese wet of voor de Boeddhistische tradities in dit drama van Tibetaanse regisseur Pema Tseden?

(za 7 en zo 8 maart, Rialto)

 

Detention (Taiwan, 2019): Detention is een ongebruikelijke historische film over het Taiwanese leven tijdens de staat van beleg in de jaren '60. Het is psychologische horror, gebaseerd op een populair videospel dat zich grotendeels in een verlaten schoolgebouw afspeelt. Scenarist en regisseur John Hsu (winnaar van twee Golden Horse Awards voor Beste Scenario en Beste Regie) gebruikt horrorelementen om te illustreren hoe schrikwekkend de Witte terreur is geweest voor Taiwanese burgers, die vele soorten boeken niet meer mochten lezen. 

Het onderliggende trauma in deze horror komt van een illegaal boekclubje dat is opgepakt en gemarteld door de nationalistische bevelhebbers. Tijdens een nachtmerrieachtige nacht gaat Fang Ray Shin (Gingle Wang) op zoek naar het bloederige geheim achter de verdwijning van haar rebellerende studievrienden.

(do 5 en za 7 maart, Studio/K)

 

Fagara (Hong Kong, 2019): Na het overlijden van haar vader, moet de in Hong Kong woonachtige Acacia (Sammi Cheng) de uitvaart regelen en zijn hotpotrestaurant overnemen. Op de begrafenis komt ze ook nog achter het bestaan van twee halfzussen, Branch (Megan Lai) uit Taiwan en Cherry (Li Xiaofeng) uit het vasteland van China. De vrouwen delen een afgunst voor hun wijlen vader, maar leren in zijn hotpotrestaurant langzaam maar zeker zijn levenskeuzes begrijpen.

Geproduceerd door Ann Hui, een van de voornaamste filmproducenten uit Hong Kong, en met een bijrol van Andy Lau, heeft Heiward Mak een intiem en innemend familiedrama gemaakt.

(do 5 en za 7 maart in resp. Studio/K en Rialto)

 

Heavy Craving (Taiwan, 2019): Dertig jaar oud en 105 kilo in gewicht; kantinejuffrouw Ying-juan (Tsai Jia-yin) is het tegenovergestelde van de maatschappelijke schoonheidsnormen. Haar moeder (Samantha Ko) kan het niet langer aanzien en geeft haar op voor een rigoureus afslankprogramma. Tot ongenoegen van dochterlief, die gewend is geraakt aan alle kleine pesterijen en vrede heeft gesloten met haar lichaam. Al verandert haar leven wanneer ze bezorger Wu (Yao Chang) ontmoet én ze erachter komt dat een van jongens in het kinderdagverblijf waar ze werkt ervan houdt om meisjeskleren te dragen. 

Ying-juan verliest haar passie voor koken en het leven door haar nieuwe, agressieve dieet die een aanslag doet op haar lichaam en geest. Heavy Craving is een ontroerend drama over acceptatie en de vrijheid om te zijn wie je bent.

(zo 8 maart, Studio/K)

 

Little Q (Hong Kong, 2019): Llabrador Little Q wordt opgeleid als blindengeleidehond. Na zijn training wordt hij naar de recentelijk blind geworden patissier Lee Bo Ting (Simon Yam) gestuurd. De eens geliefde toetjesmeester is nu een bittere man met een kort lontje die alle hulp resoluut afwijst, ook die van de behulpzame Little Q.

Maar door de loyaliteit, toewijding en bescherming van de aandoenlijke hond leert Bo Ting langzaamaan hoe hij zich moet openstellen voor een nieuw leven. Little Q is een ontroerend verhaal over de innige relatie tussen man en hond dat is gebaseerd op de Japanse bestseller Quill: The Life of a Guide Dog.

(do 5 en zo 8 maart, Studio/K)

 

Saturday Fiction (China, 2019): Historische thriller met Gong Li, icoon van de Chinese cinema, die zich afspeelt in het Shanghai van tijdens de Tweede Wereldoorlog. Ze speelt de geprezen actrice Jean Yu, die na een lange afwezigheid terugkeert naar het door Japan bezette Shanghai om te spelen in een theaterstuk van haar oude geliefde (Mark Chao). 

Haar theaterwerk lijkt niet de enige reden voor haar plotselinge terugkeer. Wat is haar werkelijke rol en betrokkenheid in de oorlog? Jean Yu navigeert door een duister cultureel en politiek landschap waar niets is wat het lijkt en oude vrienden zomaar vijanden, soldaten of spionnen kunnen zijn. Wanneer de oorlog lijkt te escaleren vraagt ze zich af of ze een geheim moet onthullen dat het tij van de geschiedenis kan keren.

(do 5 en zo 8 maart, Rialto)

 

Suk Suk (Hong Kong, 2019): De 70-jarige taxichauffeur Pak (Tai-bo) leidt een schijnbaar normaal leven is gelukkig getrouwd met zijn vrouw. Hoi (Ben Yuen), een 65-jarige gepensioneerde weduwe, is ingetrokken bij het christelijke gezin van zijn zoon (Lo Chun-yip). Deze mannen, die nooit hun echte seksuele identiteit hebben onthuld, ontmoeten elkaar per toeval op de straten van Hong Kong. Naarmate de wederzijdse gevoelens groeien overwegen de mannen een gezamenlijke toekomst, maar de schaamte die dat bij hun families teweeg zou brengen zitten hun in de weg.

Ray Yeungs derde speelfilm is een prachtig vormgegeven, vertederende film over een stel dat worstelt met het vinden van een balans tussen persoonlijk verlangen en de conventionele verwachtingen van hun families.

(do 5 en za 7 maart, Studio/K)

 

The River in Me (China, 2019): Deze documentaire is een muzikale ontdekkingstocht waarin de in Beijing woonachtige Chinese etno-rockmuzikant Su Yang ons meeneemt naar zijn woonplaats in Noordwest-China, waar de traditionele kunststromingen Qinqiang, Piying en Huaer vandaan komen. De documentaire is een van de resultaten van een drie jaar durend etnografisch project dat toont hoe lokale dorpelingen een leven leiden met unieke muzikale en artistieke expressies en hoe ze worstelen om die tradities in stand te houden. 

De film laat de folklore zien in traditionele vorm en als moderne bewerking. Gepaard met indrukwekkende beelden van het lössplateau en de Gele Rivier, toont The River in Me het leven zoals dat in Noordwest-China is: rauw, gepassioneerd en vol levenslust.

(wo 4 en zo 8 maart in resp. Studio/K en Rialto)

 

The Wild Goose Lake (China, 2019): Regisseur Diao Yi’nan (Gouden Beer voor Black Coal, Thin Ice in 2014) is terug met een broeierige noir-misdaadfilm, deze keer verregend en verlicht in goedkope neon. Onder die druilerige omstandigheden breekt een gevecht uit tussen lokale gangsters. Te midden van die chaos leggen enkele gangsters en een politieagent het loodje, waardoor antiheld Zhou Zenong (Hu Ge) een gezocht persoon wordt aan beide kanten van de wet. 

The Wild Goose Lake is Diao op zijn meest sfeervol, bloederig en enerverend. De film won de China Film Critics Association Award.

(vr 6 maart Studio/K)

 

Meer informatie en kaartverkoop op de site van CinemAsia.

donderdag 20 februari 2020



Over Blogaap

China-deskundige Fred Sengers publiceert op Blogaap.nl over het nieuws en de belangrijkste ontwikkelingen uit en over China op politiek, economisch en cultureel gebied. 

Hij publiceert en spreekt over China in de media, geeft gastcolleges op hogescholen en universiteiten en is tevens dagvoorzitter en spreker op congressen en seminars. Staat desgevraagd weleens organisaties die met China hebben te maken met raad en daad bij.

Lees verder