economie cultuur politiek RSS

Foutje, bedankt

Bekende Chinezen die hun gezicht verbinden aan reclamecampagnes, kunnen strafrechtelijk worden vervolgd als het product waarvoor zij adverteren in de problemen komt. Dat zegt het Hoge Volksgerechtshof.

Verkopen, verkopen, reclame, reclame. China is dan officieel nog steeds een communistische staat, toch kan menig vrije markteconomie hier nog een kapitalistisch lesje leren. Omdat lang niet iedereen kan lezen, maken reclamemakers graag gebruik van simpele symbolen en natuurlijk BC'ers (bekende Chinezen).

Maar acteurs, zangers en sporters zullen zich voortaan even achter de oren krabben voordat ze hun handtekening onder een reclame- of sponsorcontract zetten. Want hun naam en gezicht lenen aan een slecht product kan hen duur komen te staan.

 

Hoofdelijk aansprakelijk

Niet alleen riskeren zij strafrechtelijke stappen vanwege misleiding en een maximumstraf van twee jaar gevangenis; ze zijn ook hoofdelijk (mede-)aansprakelijk voor de schade die een ondeugdelijk product veroorzaakt. Dat zegt het hooggerechtshof in een interpretatie van rechtsregels over voedselveiligheid. De gezichten in de reclame zullen worden beschouwd als afzenders van misleidende reclameboodschappen.

China wordt al jaren geteisterd door voedselschandalen, die honderdduizenden mensen treffen en soms zelfs dodelijke slachtoffers eisen. Als gevolg van de aanhoudende stroom schandalen, is het vertrouwen in binnenlandse voedselproducten geslonken.

 

Wortel en stok

De Chinese voedselindustrie is hierdoor zo zwaar getroffen, dat de overheid zich nu gedwongen ziet in actie te komen. Het stelt bijvoorbeeld subsidies ter beschikking voor branches die zwaar te lijden hebben onder een vertrouwenscrisis bij het publiek.  Producenten van babymelkpoeder bijvoorbeeld kunnen een subsidie van een miljard yuan (120 miljoen euro) tegemoet zien om hun branche weer op de voeten te krijgen.

Het stellen van nieuwe regels en vooral het effectueren van wetgeving is een andere methode. En die treft niet alleen de producent zelf, maar ook zijn reclamebureau en bekende sterren die in reclame-uitingen optreden.

zondag 5 mei 2013


Gerelateerde onderwerpen:

Kwik-alarm voor babyvoedsel
Chinezen gaan in Assen babymelkpoeder maken

Over Blogaap

China-deskundige Fred Sengers publiceert op Blogaap.nl over het nieuws en de belangrijkste ontwikkelingen uit en over China op politiek, economisch en cultureel gebied. 

Hij publiceert en spreekt over China in de media, geeft gastcolleges op hogescholen en universiteiten en is tevens dagvoorzitter en spreker op congressen en seminars. Staat desgevraagd weleens organisaties die met China hebben te maken met raad en daad bij.

Lees verder