economie cultuur politiek RSS

Geef nou maar toe: tweede vliegdekschip op stapel

Shangshang Kabelgroep is blij met de opdracht de bekabeling voor China's tweede vliegdekschip te mogen leveren. Maar de centrale overheid is minder blij met de openhartige kabelmakers.

Gefeliciteerd! Shangshang Kabelgroep in Changzhou heeft een prestigieuze opdracht binnengesleept. Het mag de kilometers kabels leveren die nodig zijn voor de bouw van een tweede vliegdekschip voor het Volksbevrijdingsleger. De lokale overheid was zo blij met het nieuws, dat het zaterdag een felicitatie plaatste op sociale media. Een lokale krant nam het nieuwtje snel over.

Maar zo snel als het nieuws wereldkundig werd gemaakt, zo snel verdween het ook weer op last van Chinese censors. Want officieel bouwt China helemaal geen nieuw vliegdekschip.

 

Of toch wel...

Toch is er alle reden om aan te nemen dat de bouw van een Chinese carrier aanstaande is. En waarschijnlijk zal het er niet bij één blijven ook. Al in 2013 zei Yang Yujun, woordvoerder van het ministerie van defensie, tegen journalisten dat China de wens heeft meer dan één vliegdekschip te bezitten.

In januari 2014 onthulde Wang Min, partijsecretaris in de provincie Liaoning, dat de opdracht voor de bouw van een tweede schip was gegund aan een scheepswerf in de Noordoostelijke havenstad Dalian.  De marine heeft opdracht gegeven voor de bouw van nog eens twee schepen die uiterlijk 2020 moeten worden opgeleverd. Verschillende media in China namen het bericht over. Maar het propagandabureau van de centrale overheid zond enkele uren later alle Chinese media een messive dat de berichtgeving onmiddellijk moest worden verwijderd.

 

Een aan het werk en een in het dok

Militaire analisten houden allang rekening met de bouw van meerdere vliegdekschepen door de Chinese marine. Zij hanteren de vuistregel dat voor ieder operationeel vliegdekschip er ook een in het dok ligt. Als je dan zowel in de Oostchinese Zee of de Pacific en de Zuidchinese-Zee of de Indische Oceaan actief wilt zijn, heb je vier vliegdekschepen nodig.

Het is analisten opgevallen dat China ook veel fregatten en luchtverdedigingsschepen laat bouwen. Die worden vaak ingezet om grotere schepen te verdedigen.

 

Oefenschip

China bezit op dit moment één vliegdekschip: de Liaoning (foto boven). Het is een tweedehandsje die van de Oekraïne is overgenomen. De Chinese marine gebruikt de Liaoning om ervaring op te doen met dit type schepen. Niet alleen moet de bemanning worden getraind, ook moeten piloten leren opstijgen en landen op deze drijvende luchtbasis.

Onduidelijk is waarom de Chinese overheid niet wil toegeven dat het nieuwe vliegdekschepen laat bouwen. Mogelijk wordt op een symbolisch moment gewacht om het grote nieuws te brengen. Misschien komt het China nu niet uit om openheid te geven, omdat het zich diplomatiek verzet tegen grote defensie-investeringen van andere landen in de regio. Maar wie onderstaande foto ziet van een model op ware grootte die Asian Defense and Diplomacy op Google Earth ontdekte weet genoeg.

 

dinsdag 3 februari 2015


Gerelateerde onderwerpen:

Vijf vragen over Chinese vlootbezoek aan Nederland
Het grote verhaal in China: onrust op zee (IV)
China bouwt tweede vliegdekschip

Over Blogaap

China-deskundige Fred Sengers publiceert op Blogaap.nl over het nieuws en de belangrijkste ontwikkelingen uit en over China op politiek, economisch en cultureel gebied. 

Hij publiceert en spreekt over China in de media, geeft gastcolleges op hogescholen en universiteiten en is tevens dagvoorzitter en spreker op congressen en seminars. Staat desgevraagd weleens organisaties die met China hebben te maken met raad en daad bij.

Lees verder